۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

فریب یک ساده لوح توسط جعفر صادق...!؟





فریب یک ساده لوح توسط جعفر صادق...!؟

"قطب راوندی و ابن شهر آشوب از هشام بن الحکم روایت کرده اند که مردی از ملوک جبل از دوستان حضرت صادق بود و هرسال بجهت ملاقات آنجناب به حج میرفت و چون به مدینه میآمد حضرت اورا منزل میداد 
تا یک نوبت که مدینه آمد پس از آنکه از خدمت آن جناب مرخص شده بعزم حج خواست حرکت کند "ده هزار درهم" به ان حضرت داد تا برای او خانه ای بخرد که هرگاه مدینه بیاید مزاحم آن جناب نشود و بجانب حج رفت چون از حج مراجعت کرد و خدمت حضرت امد عرض کرد برای من خانه خریدید حضرت فرمود بلی و کاغذی به او داد و گفت این قباله آن خانه است، آن مرد چون آنقباله را خواند دید نوشته اند :

بسم الله الرحمن الرحیم
این قباله خانه ایست که جعفر بن محمد خریده از برای فلان بن فلان و آن خانه واقعست در فردوس برین محدود بحدود اربعه:
حد اول بخانه رسول خدا ، حد دوم امیر المومنین ، حد سوم حسن بن علی ، حد چهارم حسین بن علی
چون آن مرد نوشته را خواند عرض کرد فدایت شوم راضی هستم به این خانه حضرت فرمود که من پول خانه را پخش کردم در فرزندان حسن و حسین و امیدوارم که حق تعالی از تو قبول فرموده باشد و در عوض در بهشت بتو عطا فرماید
آنمرد آن قباله را بگرفت و با خود داشت تا زمان مرگ
پس جمیع اهل و عیال خود را در وقت وفات جمع کرد و ایشان را قسم داد و وصیت کرد که چون من مردم این نوشته را در قبر بگذارید ایشان نیز چنین کردند روز دیگر که سر قبرش رفتند همان نوشته را یافتند که در روی قبر است و بر آن نوشته شده است که بخدا سوگند جعفر بن محمد وفا کرد بدانچه برای من گفته و نوشته بود

(منتهی الآمال، شیخ عباس قمی صفحه 718)

و اینگونه حضرت امام صادق ده هزار درهمی را که آنمرد ساده لوح و مومن به ایشان داده بود تا برایش خانه ای در مدینه بخرد را بالا کشیدند
شاید بتوان امتیاز ابتکار فروش زمین بهشت در دوران انکیزاسیون قرون وسطای اروپا را برای امام صادق که بنیانگذار این روش است، ثبت کرد.

"روشنفکری با شک کردن آغاز میشود"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر