۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

رسوم جاهلي كه تبديل به رسوم الهي شدند.





رسوم جاهلي كه تبديل به رسوم الهي شدند.
يكي فروع اسلام كه به شرط تمكنمالي به تمام مسلمين واجب است حج است كه كاملا برگرفته از اداب زمان جاهليت است،حال بياييد باهم نگاهي به كتب تاريخي در مورد رسوم و اداب اعرابزمان جاهليت بياندازيم.
قصی یکی از اجداد محمد ، عبادت کعبه رادر بین مردم خود رواج داد. او دو پسر به نامهای عبدالمناف(بنده مناف) و عبدالدار(بنده کعبه) داشت که آنها را به عنوان ناظر این آیین بر گماشت.
اقوام جاهلى در مقابل كعبه، كوچكى و تواضع مى كردند و كعبه را بزرگ مى داشتندو از ساختن خانه پيرامون كعبه و يا وارد شدن با حالت جنابت خوددارى مى كردند
الدر المنشور فى تفسير المأثور، جلال الدينسيوطى، ج1، دار الكتب العلميه، بيروت، لبنان، 1400، ص159
اعراب پیش از اسلام هنگام طواف «لبیک یا لات »، «لبیک یا عزی » و «لبیک یامنات » می‌گفتند و هر قومی بت خود رامی‌خواند و در اسلام ، «اللهم» جای بت‌ها را گرفت و آن عبارت بدین شکل تغییر کرد: «لبیک اللهم لبیک»
ابن کلبی می نویسد: قبیله نزار در هنگام انجام مراسم حج می گفتند(لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک الا هو شریک له تملیکهو ما لک لبیک اللهم لبیک)
.
مسلمانان پس از فتح مکه و برانداختن بت‌های قریش از سعی میان صفا و مروهاکراه داشتند؛ زیرا پیش از اسلام بر این دوکوه دو بت سنگی قرار داشت که حاجیان و زائران آن دوره سعی بین صفا ومروه را برای نزدیک شدن به آن‌ها و دست‌کشیدن و بوسیدن آن‌ها انجام می‌دادند. ولی محمد سعی بین صفا و مروه را مجاز کرد و بنا بر متن قرآن این کاراز شعائر الله دانسته می‌شود.
قبل از آنكه وارد مواقف شوند، تلبيه مى كردند. عمل تلبيه عبارت بود از آن كه حاجى مقدارى از گياه خطمى و آس و سدر را با كمى كتيرا به هم مى آميخت و آن را در ميان موهاى سرش مى نهاد و اين براى آن بود كه از مرتب كردن مو و كشتن شپش خوددارى كنند.
الوثنية فيالأدب الجاهلى، عبدالغنى زيتونى،دارالعلم للملايين، بيروت، ص308
المحبر، ص181
اخبار مكه، ابو الوليد ازرعى،دار الاندلس للطباعة و النشر، بيروت، 1969، ص 195
الاصنام، ص 7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر